Goed onderwijs, daar kun je samen aan werken. Aan christelijk onderwijs ook. Op tal van scholen zijn christelijke leraren daar iedere dag mee bezig. Zij ontwikkelen visies, projecten, lesmateriaal. Daar zitten pareltjes tussen. Die verdienen soms een groter bereik. Soms lopen leraren tegen vragen aan die ze niet zelf kunnen beantwoorden. Die vragen verdienen een groter gehoor.
Daarvoor dient dit Identiteitsplein. Van en voor werkers in het primair en voortgezet onderwijs. Het maakt uitwisseling van expertise mogelijk tussen mensen die elkaar in het dagelijks leven niet tegen het lijf lopen. Dit is een platform over identiteit en kwaliteit in het christelijk onderwijs.
Dit initiatief versterkt de kennisinfrastructuur rond het christelijk onderwijs. Het integreert kennis die aanwezig is bij kennispartners als het netwerk Identiteit en Kwaliteit, christelijke hogescholen, de leerstoelen die de laatste jaren ontstaan zijn aan theologische universiteiten.
Identiteitsplein wordt onderhouden vanuit het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit. Dit expertisecentrum werkt samen met andere universiteiten, hogescholen, kenniscentra en onderwijskoepels als VERUS. Er worden onderzoekstrajecten ingericht met scholen en kennispartners.
Veel op dit platform is ontleend aan of bouwt voort op de basisvisie zoals gepresenteerd in Mensen Kunnen Bloeien. Het is tot stand gekomen via onderzoek vanuit de leerstoel ‘Christelijke identiteit in maatschappelijke praktijken’ (TU Kampen), met name binnen het project Identiteit als Sterk Merk. Mensen Kunnen Bloeien is samengevat in het artikel Christelijke visie op onderwijs.
Het platform werkt interactief. Wat wij willen faciliteren is de ontwikkeling van goed christelijk onderwijs. Onze ambitie is dat iedereen die met passie in het onderwijs werkt dit platform kent, ervan profiteert en er zo mogelijk aan bijdraagt. Wij nodigen uit dat laatste ook echt te doen. Onze wens is dat professionals van professionals leren op dit platform. Daarmee wordt het een werkplaats voor allen die beroepsmatig betrokken zijn bij christelijk onderwijs.
Is er iets waar jij tegenaan loopt in het (christelijk) onderwijs? Een vraagstuk, idee of voorbeeld dat je graag eens zou willen agenderen? Wij horen het graag! Neem contact met ons op via identiteitsplein@gmail.com.